ANSVAR I HELA KEDJAN

Händer som gör sallad

hälsosamma vanor

Stora delar av den svenska befolkningen får inte i sig tillräckligt med grönsaker och frukt idag (källa: Växtbaserat Sverige). Vi vill medverka till att fler äter mer av det gröna och växtbaserade.

Det vi äter är en viktig pusselbit för bättre hälsa, men det är också en aktiv livsstil med fysisk rörelse. Vi samarbetar med flera olika idrottsevenemang som riktar sig till en bred målgrupp. 
Särskilt roligt och viktigt är det att försöka ge barn och unga en positiv inställning till rörelse och få dem att se det gröna som en självklar del av tallriken.

Helsingborgs Marathon

Vi sponsrar Helsingborg Marathon som sedan starten 2014 vuxit till ett av Sveriges största maratonlopp. BAMA är huvudsponsor för barnens eget lopp, BAMA Kids Run, som går längs strandpromenaden och är slutspurten av maratonsträckan.

Vasaloppet

Det klassiska skidloppet har värderingar kring hållbarhet, miljö och hälsa som överensstämmer väl med vår vision om en sundare och färskare framtid. Med Vasaloppet ser vi också möjligheter att skapa engagemang hos kunder och leverantörer såväl som hos våra egna medarbetare. Samarbetet gäller både vinterveckan och sommarveckan där man kan delta i olika lopp i mountainbike och löpning.

Fler vill äta växtbaserat

27 % av svenskarna vill öka sin andel vegetarisk kost (källa: ICA ”Sälj mer vego” 2021/21). Hälsa, miljö och djuretik är de tre vanligaste anledningarna till att svenskarna väljer att äta mer vegetariskt. Några vill byta ut allt kött medan andra vill öka mängden grönt på tallriken.

Vi kan göra skillnad i proteinskiftet och övergången till en mer hälsosam och klimatvänlig livsmedelsproduktion. Inom BAMA arbetar vi målmedvetet med att öka andelen veganska produkter i svårt sortiment.



Växtbaserat Sverige

Vi är en del av Växtbaserat Sverige, en branschorganisation vars mål och syfte är att främja ökad konsumtion och produktion av växtbaserade
livsmedel. Läs mer om Växtbaserat Sverige och hur vi i Sverige kan ta en världsledande roll i produktionen av växtbaserade livsmedel.

engagemang i världen

Att allt hänger ihop blir särskilt tydligt i arbetet med hållbarhet. Det lokala och det globala, det lilla och det stora. Sverige och världen. Därför är vi glada att vi genom olika utvecklingsprojekt kan bidra till att göra livet lite bättre för familjer som lever under helt andra förutsättningar än vi gör här.

Bild på Solvatten
Solvatten – en solskenshistoria om rent vatten

Det är lätt att ta rent vatten för givet, men faktum är att miljarder människor saknar tillgång till säkert, rent vatten. BAMA samarbetar med Solvatten, en svensk innovation som renar vatten från skadliga mikroorganismer. Inga kemiska tillsatser, batterier eller filter behövs – bara solljus och värme. Hundratusentals människor i fyrtio länder, bland annat Uganda och Kenya, har fått ett bättre liv tack vare denna hushållsvattenlösning. Här kan du läsa mer om Solvattens viktiga arbete.

ANSVAR I HELA KEDJAN

Hälsosamma vanor

Stora delar av den svenska befolkningen får inte i sig tillräckligt med grönsaker och frukt idag (källa: Växtbaserat Sverige). Vi vill medverka till att fler äter mer av det gröna och växtbaserade.

Det vi äter är en viktig pusselbit för bättre hälsa, men det är också en aktiv livsstil med fysisk rörelse. Vi samarbetar med flera olika idrottsevenemang som riktar sig till en bred målgrupp.

Särskilt roligt och viktigt är det att försöka ge barn och unga en positiv inställning till rörelse och få dem att se det gröna som en självklar del av tallriken.

Händer som gör sallad
Helsingborg Marathon

Vi sponsrar Helsingborg Marathon som sedan starten 2014 vuxit till ett av Sveriges största maratonlopp. BAMA är huvudsponsor för barnens eget lopp, BAMA Kids Run, som går längs strandpromenaden och är slutspurten av maratonsträckan.

Vasaloppet

Det klassiska skidloppet har värderingar kring hållbarhet, miljö och hälsa som överensstämmer väl med vår vision om en sundare och färskare framtid. Med Vasaloppet ser vi också möjligheter att skapa engagemang hos kunder och leverantörer såväl som hos våra egna medarbetare. Samarbetet gäller både vinterveckan och sommarveckan där man kan delta i olika lopp i mountainbike och löpning. 

Fler vill äta växtbaserat

27 % av svenskarna vill öka sin andel vegetarisk kost (källa: ICA ”Sälj mer vego” 2021/21). Hälsa, miljö och djuretik är de tre vanligaste anledningarna till att svenskarna väljer att äta mer vegetariskt. Några vill byta ut allt kött medan andra vill öka mängden grönt på tallriken.

Vi kan göra skillnad i proteinskiftet och övergången till en mer hälsosam och klimatvänlig livsmedelsproduktion. Inom BAMA arbetar vi målmedvetet med att öka andelen veganska produkter i svårt sortiment.

Växtbaserat Sverige

Vi är en del av Växtbaserat Sverige, en branschorganisation vars mål och syfte är att främja ökad konsumtion och produktion av växtbaserade livsmedel. Läs mer om Växtbaserat Sverige och hur vi i Sverige kan ta en världsledande roll i produktionen av växtbaserade livsmedel. 

Sweden Food Arena

BAMA är medlemmar i Sweden Food Arena, en nationell arena där aktörer inom livsmedelsbranschen samverkar för en innovativ, hållbar och konkurrenskraftig livsmedelssektor. Ett övergripande mål är att livsmedelsbranschen 2030 ska vara en tillväxtmotor i svensk ekonomi. Hela kedjan, från produktion till detaljhandel, finns representerad bland de 40 medlemmarna. Läs mer om Sweden Food Arena här.

Sweden Food arena Logo

Engagemang i världen

Att allt hänger ihop blir särskilt tydligt i arbetet med hållbarhet. Det lokala och det globala, det lilla och det stora. Sverige och världen. Därför är vi glada att vi genom olika utvecklingsprojekt kan bidra till att göra livet lite bättre för familjer som lever under helt andra förutsättningar än vi gör här.

Bild på Solvatten
Solvatten – en solskenshistoria om rent vatten

Det är lätt att ta rent vatten för givet, men faktum är att miljarder människor saknar tillgång till säkert, rent vatten. BAMA samarbetar med Solvatten, en svensk innovation som renar vatten från skadliga mikroorganismer. Inga kemiska tillsatser, batterier eller filter behövs – bara solljus och värme. Hundratusentals människor i fyrtio länder, bland annat Uganda och Kenya, har fått ett bättre liv tack vare denna hushållsvattenlösning. Här kan du läsa mer om Solvattens viktiga arbete